کد خبر: 86315

تاریخ انتشار: 2020/09/20 - 9:26

با دزدان و اختلاس گران “علی‌وار”برخورد کنیم/کاش اختلاس‌گران را هم در شهر می‌گرداندند

 تیتر3/یادداشت اختصاصی: آنچه که افکار عمومی از دستگاه قضا انتظار دارد برخورد با پرونده دزدان و اختلاس گران شهرداری و شورای شهر ، بر اساس ...

 تیتر۳/یادداشت اختصاصی: آنچه که افکار عمومی از دستگاه قضا انتظار دارد برخورد با پرونده دزدان و اختلاس گران شهرداری و شورای شهر ، بر اساس آنچه را که در آموزه های امام علی(ع) وجود دارد انجام شود.

این روزها تصویری از گرداندن اراذل و اوباش در سطح شهر توسط نیروی انتظامی در بسیاری از رسانه‌ها منتشر شده است.

اقدام خوب و اثرگذاری که زمینه تامین امنیت و آرامش برای مردم به همراه دارد و این اطمینان خاطر بین مردم به وجود می‌آید که پلیس همه تلاش خویش را برای ایجاد امنیت در سطح جامعه به کار می‌گیرد.

اراذل گردانی پلیس زنگ خطری برای افرادی است که بنای تعدی و تجاوز به امنیت مردم را دارند و اطمینانی برای مردم که امنیت و ایجاد آرامش روانی خط قرمز پلیس است.

با این مقدمه گریزی بزنیم به برخی اختلاس‌ها و تعدی یقه سفیدها به حقوق  و اموال مردم که در حاشیه امن قرار داشته و حتی رسانه‌ها اجازه انتشار اسم کامل آنها را ندارند.

خبرهای از اختلاس چهار هزار میلیاردی در پرونده شهرداری و شورای شهر ساری به گوش می‌رسد.

در این ارتباط تعدادی از اعضای شورای شهر و پرسنل شهرداری دستگیر شدند اما هنوز رسانه‌ای اجازه نیافته که نسبت به انتشار اسامی افراد اختلاس‌گر اقدام کند.

از طرفی تعدادی از این افراد هم با قرار دادن وثیقه‌های میلیونی گاهی در برنامه‌های رسمی هم شرکت می‌کنند و همین موضوع زمینه سلب اعتماد عمومی نسبت به رسیدگی پرونده‌ها می‌شود.

به لحاظ لغوی فرق بین دزد و اختلاس‌گر وجود ندارد اما همین کلمه اختلاس‌گر ظاهرا برای افراد مصونیت ایجاد کرده و این افراد باوجود دست درازی به اموال بیت‌المال از مصونیت‌ها ویژه‌ای برخوردار هستند.

اختلاس در شهرداری و شورای شهر ساری اگر  چه زمینه تقویت اقتدار دستگاه‌های رسیدگی کننده را فراهم کرده اما به شدت پایه‌های اعتماد عمومی مردم نسبت به شهرداری، شورا و حتی افرادی که نسبت به تایید آنها در انتخابات شورای شهر اقدام کردند، را سست کرده است.

امروز باید کسانی که با وجود شبهه در تایید انتخابات شورای شهر ساری کوتاهی کردند به افکار عمومی و مردم پاسخ بدهند که چرا با وجود مطرح شدن موارد خاصی از تخلف پس از پایان انتخابات شورا شهر و تعلل و تردید در تایید این انتخابات روزه شک دار گرفته و به افرادی اعتماد کردند که بیش از چهار هزار میلیارد از بیت المال را غارت کرده‌اند.

حق افکار عمومی است که به صورت جدی افراد اختلاس گر از صدر تا ذیل محاکمه شوند و در جریان ریز به ریز تخلفات قرار گیرند.

همه درآمدهای شهرداری و شورا از اموال عمومی و مردم است باید مردم در جریان قرار بگیرند که این اموال به چه صورت هزینه می‌شود.

سامانه شفافیت یکی از اقداماتی است که بسیاری از شهرداران در کشور آن را طراحی کردند چرا این موضوع در شهرداری ساری و دیگر شهرداری‌های استان عملیاتی نمی‌شود.

نکته آخر افرادی که تحت عنوان اختلاس گر در پرونده شورای و شهرداری ساری دستگیر شدند دزد هستند و تکلیف مقابله با دزد را امام علی(ع) به خوبی مشخص کردند.

“”سخنان علی(ع) برای کسانی که به استفاده بی‌حد و حساب از بیت المال عادت کرده بودند، بسیار سنگین بود، ولی تصور می‌کردند این سخنان شعاری بیش نیست. اما در روز سوم خلافت، هنگام پرداخت حقوق مردم، علی علیه‌السّلام به عبید اللّه بن ابی رافع فرمود: «اول به مهاجران و سپس به انصار و به همه به طور مساوی سه دینار بپرداز!». وقتی علی در تقسیم بیت المال بدون توجه به ویژه خواری‌های گذشته مو را از ماست کشید، صدای اعتراض زیاده خواهان قوم بلند شد، اما علی (ع) خطاب به آنها تأکید کرد:«به خدا سوگند، اگر بمانم و سالم باشم، با قاطعیت به این روش ادامه خواهم داد». هنگامی که گزارش فساد و اختلاس ۳۰ هزار درهمی منذر بن جارود عبدی یکی از کارگزاران آن حضرت به ایشان رسید، او را عزل کرد، سی‌هزار درهم را پس گرفت و به او نوشت « شایستگی این را نداری که در جمع آوری بیت المال به تو اعتماد شود» (نهج‌البلاغه – نامه ۷۱) و یا آن بزرگوار در فرمانی به مالک اشتر می‌فرماید: «ثمّ تفقّد أعمالهم و ابْعَثِ العیونَ …- با فرستادن مأموران مخفی مواظب کارگزاران خود باش، چنانچه یکی از آنان، دست به خیانتی زد، بدون تأخیر، خیانتکار را کیفر ده، آنگاه وی را در مقام خواری و مذلت بنشان و داغ خیانت بر پیشانی او بگذار و طوق رسوایی بر گردنش بیفکن!». نامه‌های فراوانی از علی(ع) در نهج البلاغه وجود دارد که در آنها به کارگزارانش که در معرض اتهام حیف و میل بیت المال بودند، نوشته: « تو در نزد من خوار و زبون و کم ارزش و بی‌مقدار خواهی شد.» (نامه ۴۳) و «چنان بر تو سخت می‌گیرم که در زندگی حقیر و ضعیف شوی » (نامه ۲۰). ماجرای گذاشتن آتش گداخته در دست برادرش عقیل برای درخواست اندکی ناچیز از بیت المال، بیش از حقش، و ماجرای برخورد با علی ابن رافع که گردن بندی از بیت المال به دخترش به امانت داده بود، نیاز به توضیح ندارد.””

 

برچسب ها: ,

دیدگاه بسته شده است.

ردیاب آنلاین خودرو ردیاب خودرو